Inhoud van 'De kern van Body & Mind Language' | |
Programma Dag 1: Relatie lichaamshouding en levenshouding De manier waarop we bewegen, contact toestaan en uiting geven is niet los te zien van de vormin in onze jeugd. Veel gevoelens en overtuigingen zijn weggestopt en achter een verdedigingsmuur beland. Deze psychische pantsering wordt in het lichaam ervaren door blokkades, spierspanning, spierzwakte, ademhalingsproblematiek en afname van lichaamsbewustzijn. De BML interventies maken deze pantsering bewust en zorgen voor een toename van bewegingsvrijheid en daardoor van nieuw gedrag.
Dagen 2 en 3: Bewegingsanalyse Bewegingsanalyse leert te kijken naar het lichaam en de manier waarop bewogen wordt te relateren aan ruimte, lichaamsdelen, kracht, kwaliteit, tijd/ritme. Binnen BML koppelen we deze interventies aan taal. Door het inzetten van deze interventies wordt op een directe en creatieve wijze de cliënt of het team de mogelijkheid geboden te verkennen wat men gewend is te doen en wat het effect daarvan is. Daarnaast is er ruimte voor het experiment, welke mogelijkheden passen meer bij wie ik nu ben?
Dag 4: De fases van de methode De vijf fases van de BML geven inzicht in de waarde van elke fase op zich en de onderlinge samenhang. Tijdens de jaargang wordt de student bewust gemaakt van de betekenis van elk onderdeel. De fases vormen een inspirerende leidraad voor de opbouw van een behandelaanpak of concept voor een training.
Dagen 5 en 6: Het inzetten van houding en de daaruit voortkomende acties binnen coaching en training Onze lichaamshouding geeft uitdrukking aan onze psychische houding. Het werken met houding is een prominent onderdeel van de methode en kan direct worden ingezet tijdens coaching, BML verruimt dit speelveld en coaching, therapie of training. Door te werken met houding wordt o.a. inzicht verkregen in overtuigingen, angst, behoeftes, overlevingsstrategie en zielsverlangens.
Dag 7: Projecteren, gebieden van minderwaardigheid, compensaties, meerderwaardigheid. Tijdens de scholing wordt aandacht besteed aan projectie, minderwaardigheid en compensatiegedrag. Minderwaardigheid toont zich op verschillende gebieden en leidt tot compensatiegedrag en meerderwaardigheid. In veel conflictsituaties en terugkerende patronen is de onderliggende drijfveer de manier waarop men geleerd heeft naar zichzelf te kijken en te vergelijken met anderen.
Dagen 8 en 9: Coachen op het niveau van persoonlijkheid en ziel Coachen alleen op het niveau van de persoonlijkheid is gericht op de symptomen. Indien je coacht op het niveau van persoonlijkheid en daarbij het zielsniveau betrekt reik je tot de wortel van de problematiek. Bij deze benadering verken je de getraumatiseerde delen van de cliënt, maar is er tevens aandacht voor het gezonde deel, talenten, eigenheid, potentie, zielsmissie, hoop en liefde. De persoonlijkheid in zijn gezonde vorm staat in relatie tot de kern van de mens en geeft in gedrag uiting aan diens motieven. De bewuste mens is in staat te handelen in overeenstemming met intentie en zielswaarden. De onbewuste persoonlijkheid is verward in illusies en verwijderd geraakt van zijn kern. Het ontwarren van de schijn en het hervinden van het eigen morele kompas is de weg die we als mens hebben te gaan en binnen coaching mogen begeleiden.
Gehele opleiding: Het ontwikkelen van body awareness Het vergroten van het eigen lichaamsbewustzijn is een voorwaarde voor transformatie. Als BML coach gebruik je jouw lichaam om te spiegelen, te confronteren en diep in te voelen. Je functioneert als soundboard, hetgeen betekent dat het contact met jouw eigen lichaam mede de speelruimte van de coaching bepaalt. BML vergroot deze speelruimte en daarmee jouw potentie als coach. Iets weten is van een totaal andere orde dan iets ervaren en belichamen.
Dag 10: Intervisiedag Tijdens deze dag kan er extra met de BML methodiek geoefend worden.
Dag 11: Het inzetten van BML interventies in relatie tot de hulpvraag/stagnatie.
Niveau en studiebelasting HBO niveau is vereist. Werkzaam in gerelateerd vakgebied en of passende opleiding gevolgd. De opleiding heeft 3-5 uur per weekstudiebelasting.
De methodiek Naast gedegen theorie onderga je zelf de interventies, zodat je de werking en impact van de interventies kunt ondervinden. Door dit ervaringsgerichte onderwijs krijgt de theorie de gelegenheid om in te dalen. De student gaat zelf aan de slag met de interventies, zowel in de rol van coachee als van coach. Vanuit deze ervaring kan de student de geleerde interventies inzetten in eigen werkveld. Ondervinden, toepassen, experimenteren, verbreden, analyseren en ervaren leidt tot bewustwording, groei en een toename van creativiteit binnen coaching. BML is een op zichzelf staande coachmethode. Daarnaast is BML uitstekend te koppelen aan onder andere: NLP, opstellingen, dramawerk, gesprekstherapie en oefentherapie. | |
| |
Stichting instituut voor BML | Nieuws
| |
BML kennisbankHeling van trauma | Persoonlijkheid en ziel | Wat is de kracht van taal en non verbale taal in coaching | Meerwaarde BML bij NLP | Helende werking dans en beweging | Mirroring en kinesthetic empathy | Over BMLi | ||
|